Datum: 22 november 2024

Onderwijsraad vraagt aandacht voor ‘Later selecteren, beter differentiëren’

De Onderwijsraad vraag in een brief aan de Tweede Kamer aandacht voor de inhoud en urgentie van het advies 'Later selecteren, beter differentiëren'. Het tegengaan van de negatieve gevolgen van vroege selectie en doorgeschoten differentiatie in het Nederlandse onderwijs vergt een structurele aanpak, een lange adem, doortastendheid en politieke moed, aldus de Onderwijsraad.

‘Ieder talent telt’ volgens het regeerprogramma van dit kabinet, maar de huidige inrichting van het onderwijsstelsel staat dit ideaal in de weg. De raad waarschuwt dat zonder structurele aanpassingen het vraagstuk telkens opnieuw op de agenda zal komen.

Uit nationaal en internationaal wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de keuze voor later selecteren in het onderwijs een positieve invloed heeft op de ontwikkelkansen van leerlingen met verschillende talenten en achtergronden. De raad vraagt zich af hoeveel onderzoeken er nog nodig zijn voordat er keuzes worden gemaakt. Het is een feit dat in het huidige systeem talent onbenut blijft. Elk jaar opnieuw maken zo’n 170.000 leerlingen de bepalende overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs, die zonder ingrijpen niet allemaal de kans krijgen hun potentieel te verwezenlijken in het onderwijs.

Lees hier van de Onderwijsraad inclusief de brief aan de Tweede Kamer.

10-14 Onderwijs

Nieuwsbrief

Over ons

We zijn een netwerk van scholen die 10-14 onderwijs aanbieden. We vinden het belangrijk dat leerlingen de overstap naar het vervolgonderwijs kunnen maken op een voor hen passend moment. Dit vergroot namelijk de ontwikkelingskansen van leerlingen. Lees meer...