Programma & Workshops Conferentie 10-14 Onderwijs

Het hele programma, inclusief alle workshops, van de landelijke conferentie 10-14 onderwijs op dinsdag 5 november is bekend! Hieronder vind je alle informatie.


Voor wie

Het programma is interessant voor coaches, docenten, projectleiders, bestuurders en iedereen die met ons wil werken aan minder drempels en meer gelijke kansen in het onderwijs voor alle leerlingen. Omdat iedereen in verschillende fasen van ontwikkeling zit, hebben we workshops die interessant zijn voor gevorderde, maar ook voor startende initiatieven.

Programma

12:30 Inloop

13:00 Opening en welkom bij Academie Tien door leerlingen

13:15 Berichten uit het netwerk

13:30 Keynote door Henno Oldenbeuving
Henno werkt al vele jaren in en om het onderwijs om het beste uit jongeren te halen. Vragen waar hij zich mee bezighoudt: hoe blijven leerlingen gemotiveerd? Wat mag je verwachten van het puberbrein? Wat is de impact van genderverschillen op leren? Wat zijn trends door de jaren heen?

14:15 Pauze

14:30 Workshops ronde 1

  • Het puberbrein in het onderwijs: over 2024, de toekomst en motivatie voor school (Henno Oldenbeuving, BEET)
    Wat betekenen leeftijd, onderwijs, geld, talentontwikkeling, opvoeding en trends voor de motivatie van leerlingen en wat kunnen we daar als onderwijsprofessionals mee? Wat moet je eigenlijk weten over deze turbulente tijd? In een enthousiasmerende sessie neemt Henno Oldenbeuving de mensen mee in het hoofd van GenZ en de wereld waarin ze opgroeien.

  • Curriculum inspiratiekaarten (Hanna Beuling, SLO)
    Wil je met je team nadenken over je gehele curriculum of een klein deel ervan? De inspiratiekaartjes voor het curriculum zijn te gebruiken bij de draden van het curriculair spinnenweb. Ze geven mogelijke antwoorden op vragen als: Hoe monitoren we de leerlingen? Wie begeleidt de leerlingen? Welke leeractiviteiten voeren de leerlingen uit? We gaan werken met de kaartjes en je krijgt inzicht in hoe je de kaartjes op jouw school kunt inzetten.

  • Monitoring en volgen van leerlingen: wat en hoe? (Henderien Steenbeek, LEPOVO)
    We gaan aan de slag met inzichten uit het onderzoek van LEPOVO (Landelijk Expertisecentrum PO-VO) over het monitoren en volgen van leerlingen. Hoe wordt dit vormgegeven in verschillende praktijken in het po, vo en in de opleidingen? We focussen op hoe leerlingen worden gevolgd (wie zijn hierbij betrokken?) en wat precies wordt gevolgd (cognitie, taal & rekenen, of inzicht in het hele kind). We gaan hierover in gesprek aan de hand van een wereldcafé.

  • Stel je vragen aan de Inspectie (Mark Oortwijn, Onderwijsinspectie)
    Bij de verantwoording richting Inspectie vanuit 10-14 initiatieven komen uit het netwerk regelmatig vragen naar boven. Denk aan vragen als: Hoe rapporteren we over niveaubepaling, normen en toetsing? Wat wil de Inspectie weten over de ontwikkeling? Hoe ziet een document er uit dat je op moet leveren? Wat wil de Inspectie zien, wat is er nodig, wat willen zij weten? In deze workshop heb je de kans om over al je vragen in gesprek te gaan met inspecteur Mark Oortwijn.

  • Samenwerking in de regio (Dorien Sommers, Dynamiek scholengroep)
    Bij de verantwoording richting Inspectie vanuit 10-14 initiatieven komen uit het netwerk regelmatig vragen naar boven. Denk aan vragen als: Hoe rapporteren we over niveaubepaling, normen en toetsing? Wat wil de Inspectie weten over de ontwikkeling? Hoe ziet een document er uit dat je op moet leveren? Wat wil de Inspectie zien, wat is er nodig, wat willen zij weten? In deze workshop heb je de kans om over al je vragen in gesprek te gaan met inspecteur Mark Oortwijn.

  • Verwondering als startpunt van het onderwijs (Miranda Jansen, Academie Tien)
    Bij de verantwoording richting Inspectie vanuit 10-14 initiatieven komen uit het netwerk regelmatig vragen naar boven. Denk aan vragen als: Hoe rapporteren we over niveaubepaling, normen en toetsing? Wat wil de Inspectie weten over de ontwikkeling? Hoe ziet een document er uit dat je op moet leveren? Wat wil de Inspectie zien, wat is er nodig, wat willen zij weten? In deze workshop heb je de kans om over al je vragen in gesprek te gaan met inspecteur Mark Oortwijn.

15:40 Workshops ronde 2

  • Curriculum evaluatietool "Grip op kwaliteit" (Hanna Beuling, SLO)
    Wil je een gedegen evaluatie uitvoeren met betrekking tot onderdelen van het curriculum? De tool “Grip op kwaliteit” helpt je met het opzetten van een goed evaluatieplan. In deze workshop gaan we de tool doorlopen en bespreken we waarvoor je deze in kunt zetten. Graag nemen we ook jullie feedback op de tool mee!

  • Stel je vragen aan de Inspectie: doorontwikkelen kwaliteit (Mark Oortwijn, Onderwijsinspectie)
    De inspectie denkt en praat mee aan de hand van een aantal stellingen over het borgen van de kwaliteit van 10-14 onderwijs.

  • Heterogeniteit in de praktijk (Sofie Tuinsma en Arne Vink, Academie Tien)
    Op Academie Tien kunnen leerlingen vanaf groep 7 starten, en toewerken naar een mavo-, havo- of vwo-diploma. Wij geven ons onderwijs vorm aan de hand van grote vragen, grote opdrachten en werken in heterogene groepen. In deze workshop gaan we onder andere in op de visie die hieraan ten grondslag ligt, de praktische aanpak in de klas, en de manier waarop we naar voortgang van onze leerlingen kijken – zonder cijfers toch zicht hebben op hun ontwikkeling, hoe doe je dat?

  • Eerste hulp voor starters (Hanri Timmerman, Tienercollege Noordoostpolder)
    Startende initiatieven lopen tegen vraagstukken aan waar meer ervaren initiatieven al eens mee te maken hebben gehad. In deze workshop is aandacht voor handigheidjes, valkuilen en hobbels die je tegen kunt (en vast ook gaat) tegenkomen.

  • Professionaliseren in units (Christina García Pérez, Academie Tien)
    Op Academie Tien wordt gewerkt in units: vier onderbouw en drie bovenbouw. De onderbouw heeft een groep junioren (groep 7/8), twee eerstejaars groepen, twee tweedejaars groepen en een derdejaarsgroep havo/vwo. De groepen zijn heterogeen, dus leerlingen vmbo-t, havo en vwo bij elkaar. In de bovenbouw werken wij op diplomaroute, omdat de leerlingen dan naar hun PTA toewerken.
    Als collega's op een unit leren wij van en met elkaar. We hebben unit middagen, sectiemiddagen en ons opleidingshuis waarin docenten in opleiding (voor alle richtingen) samen worden opgeleid binnen school. Wij nemen jullie graag mee in hoe wij dit binnen Academie Tien vormgeven.

  • Toolkit visitatie voor Friendly Visits (Mariël van Loenen van Route 10-14  en Wiske Ruijgrok van Fourteens)
    In het netwerk bezoeken de scholen elkaar in het kader van kwaliteitsbeleid via Friendly Visits. Op deze manier nemen we verantwoordelijkheid en helpen we elkaar om de kwaliteit hoog te houden. Samen hebben wij een toolkit visitatie ontwikkeld die dit schooljaar al gebruikt kan worden. In deze sessie wordt deze gepresenteerd en vragen we feedback om deze kwaliteitstool nog verder te verbeteren.

16:45 Afsluiting

17:00 Borrel met een hapje

18:00 Einde

Praktische informatie

Landelijke conferentie 10-14 onderwijs

Dinsdag 5 november van 13:00 tot 18:30 uur

Locatie: Academie 10, Berlijnplein 300, 3541 CM Utrecht

Kosten: 125 voor niet leden, 100 euro voor leden

Meer informatie viaFrank.evers@dynamiek.nu.

Aanmelden

Aanmelden kan via de volgende link: https://www.ticketkantoor.nl/shop/1014onderwijs


In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?

Lees verder