Leeuwarden 10-14 opent haar deuren

In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.

Leeuwarden 10-14 huist binnen de nieuwe basisschool IKC Middelsee. IKC Middelsee is een basisschool in een pand dat in september 2023 haar deuren opende. Leeuwarden 10-14 volgt nu: een jaar later in september 2024.

Teamleider van Leeuwarden 10-14 is Albert Veen. Albert was vanaf het begin betrokken bij het initiatief. Albert: “2,5 jaar geleden ben ik benaderd om projectleider te worden van Leeuwarden 10-14. Ik werkte voorheen als teamleider klas 1 van de middelbare school Comenius Mariënbug, daar had ik dus al te maken met de verbinding tussen po en vo. Samen met andere mensen uit het po en vo zijn we vervolgens gaan kijken in het land welke initiatieven er al waren. We hebben scholen bezocht, beleid geschreven, onderzoeken gelezen en het onderwijsconcept ontwikkeld.”

Nu in september 2024 heeft Leeuwarden 10-14 de deuren geopend voor de eerste 36 leerlingen. Leeuwarden 10-14 start met twee heterogene groepen: een groep 6 / 7 en een groep 8 / klas 1. Albert: “De openingsweek was fantastisch en we hebben veel positieve reacties gekregen. Er hangt een goede energie en we zijn trots dat we van start zijn! We verwachten gedurende het jaar meer leerlingen, ook omdat de school er eerder staat dan de nieuwbouwwijk: veel huizen moeten nog worden opgeleverd.”

Uitdagingen

Uiteraard waren er uitdagingen in de voorbereiding. Albert: “Het is vooral belangrijk dat de bestuurlijke kaders op orde zijn. En waar die er niet zijn, dat er bestuurlijk draagvlak is om datgene te doen wat er moet gebeuren. Daarnaast hadden we de uitdaging dat we nog niks hadden om te presenteren. We konden een prachtig gebouw laten zien, maar we konden nog niet echt het onderwijs laten zien.”

Een andere uitdaging was ook hoe te communiceren naar andere po- en vo-scholen om de eerste leerlingen te werven. Albert: “Soms willen scholen toch hun leerlingen niet kwijt. Dus we hebben vooral onze doelgroep zo precies mogelijk proberen te omschrijven. Zodat het voor leerkrachten duidelijk is: welke leerlingen zijn bij Leeuwarden 10-14 op de juiste plek. Dat is een specifieke doelgroep, namelijk die leerlingen voor wie het keuzemoment in het reguliere onderwijssysteem niet geschikt is.”

Een andere uitdaging die Albert noemt zijn de financiën. Albert: “Dit onderwijsconcept is nou eenmaal duurder dan het reguliere onderwijs.”

Team

Leeuwarden 10-14 heeft een compact team met een aantal groepsleerkrachten en leerkrachten specifiek voor Wereldwijsheid, Natuurwetenschappen, Bewegingsonderwijs, Vreemde Talen, Wiskunde & Rekenen en Nederlands. Albert: “Wat we bij andere initiatieven hoorden is dat die meestal met po-leerkrachten begonnen, later kwamen daar dan vo-leerkrachten bij. Wij zijn vanaf het begin met po en vo gezamenlijk opgetrokken om het samen gestalte te geven. Dat ervaren we als een grote kracht. We hebben echt de betrokkenheid en urgentie vanuit de beide werkvelden.”

Bereidwilligheid en dankbaar

Albert vertelt dat in de voorbereidingsfase het hem vooral is opgevallen dat er een enorme bereidwilligheid is om elkaar te helpen binnen het netwerk van 10-14 initiatieven. “Je merkt dat je dezelfde passie en ideeën hebt om een bepaalde groep leerlingen beter te kunnen bedienen.”

Tot slot vertelt Albert dat het al met al een dankbare uitdaging is. “Het is een grote klus want gedurende het jaar komen er continu uitdagingen bij. Maar je bouwt ook iets vanaf de grond op, wat een hele eer is.”

Leeuwarden 10-14 is een initiatief van deVereniging voor Protestants Christelijk Basisonderwijs (PCBO) Leeuwarden (po) en de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs in Noord- en West-Fryslân (CVO-NWF) (vo).