Terugblik: conferentie 10-14 onderwijs
Dinsdag 5 november was de jaarlijkse 10-14 onderwijs conferentie, dit jaar bij Academie Tien in Utrecht. Het was een dag vol inspiratie en ontmoeting.
Dorien Sommers van Dynamiek Scholengroep opende de conferentie. Sinds dit schooljaar (2024/2025) is het penvoerderschap van het Lerend Netwerk overgegaan van NUOVO Scholen naar Dynamiek Scholengroep. De bestuurlijke kartrekkers zijn verder ongewijzigd, dit zijn nog steeds Dorien Sommers (Dynamiek Scholengroep), Muriëlle van der Voort (NUOVO scholen) en Willem Baumfalk (Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland).
Welkom door Academie Tien
Vervolgens was het aan Academie Tien om iedereen te verwelkomen. Mariëlle Rok-Evers vertelde dat Academie Tien zes jaar geleden begon als 10-14 school en inmiddels is uitgegroeid tot een 10-18 school. Degenen die het beste kunnen vertellen over de school zijn natuurlijk de leerlingen zelf. In een filmpje lieten enkele leerlingen dan ook hun school zien. “Ik vind dat hier meer gepersonaliseerd onderwijs is, in plaats van dat iedereen hetzelfde doet”, aldus een van de leerlingen.
Update vanuit het Lerend Netwerk
Frank Evers, netwerkcoördinator van het Lerend Netwerk, gaf vervolgens enkele updates uit het netwerk over onder andere de Friendly Visits, het bezoek van de sectorraden aan Fourteens en de Regeling Teambevoegdheid vanuit OCW. Ook kondigde Frank aan dat er nieuwe leden bij het netwerk zijn gekomen: twee initiatieven uit Houten en Leeuwarden. Ook zijn er initiatieven gestopt: De Leeronderneming en Tienerschool Sneek/Lemmer. Frank sprak de ambitie uit aan de hand van een kaart van Nederland: dat voor elke leerling die dat nodig heeft of graag wil een 10-14 initiatief binnen reisbereik ligt.
Keynote: Henno Oldenbeuving
De keynote werd verzorgd door Henno Oldenbeuving. Hij nam ons mee in de wereld van pubers en het puberbrein. Een kenmerk van deze generatie is onder andere een grote hang naar zingeving. Verder gaat het tegenwoordig erg over prestaties en dat koppelen jongeren aan hun eigen identiteit. Als je kijkt naar de druk die jongeren ervaren, hebben de jongeren nu een grotere druk dan vorige generaties. Jongeren hebben door het grote keuze-aanbod in de maatschappij vaak last van FOBO: fear of better options. Ook ging hij uitgebreid in op de verschillen tussen jongens en meiden in het onderwijssysteem en de motivatie van leerlingen.
Diverse workshops
In de twee workshoprondes was er tijd om de diepte in te gaan. Zo behandelde Dorien Sommers in haar workshop ‘samenwerking in de regio’ welke vijf ‘fits’ nodig zijn voor een goede samenwerking (strategische fit, organisatorische fit, culturele fit, operationele fit, persoonlijke fit). In een sessie van Miranda Jansen (Academie Tien) legde ze uit hoe verwondering in het onderwijs werkt. Academie Tien maakt zelf het hele curriculum op basis van ‘grote vragen’, waarin verwondering als startpunt wordt genomen. Ook was er de mogelijkheid om een rondleiding te krijgen door het gebouw van Academie Tien verzorgd door de leerlingen.
Andere workshops waren:
In de workshop met de inspectie stelden deelnemers al hun vragen aan inspecteur Mark Oortwijn.
Hanna Beuling (SLO) ging aan de slag in groepen met de curriculum inspiratiekaarten en de curriculum evaluatietool.
Henderien Steenbeek (LEPOVO) ging in haar workshop dieper in op het volgen van leerlingen.
Sofie Tuinsma en Arne Vink vertelden over hoe ze heterogeniteit in de praktijk brengen op Academie Tien.
Hanri Timmerman van Tienercollege Noordoostpolder hielp beginnende initiatieven op weg in de workshop ‘Eerste hulp voor starters’.
Mariël van Loenen van Route 10-14 en Wiske Ruijgrok van Fourteens bespraken in hun workshop de Friendly Visits en de toolkit visitatie.
Mariëlle Roks-Evers van Academie Tien legde uit hoe hun school werkt aan professionalisering, onder andere binnen hun eigen opleidingshuis.
Henno Oldenbeuving ging nog verder de diepte in over pubers en het puberbrein.
Bedankt!
Iedereen nogmaals bedankt voor diens bijdrage aan de middag! In eerste instantie Academie Tien voor de organisatie, maar daarnaast ook alle leerlingen, workshopleiders en deelnemers. Het was een middag vol inspiratie en het was goed om elkaar weer te ontmoeten.
Hopelijk tot in een online inspiratiesessie en tot volgend jaar op de volgende landelijke conferentie!
Mocht je interesse hebben in een presentatie van een workshop die je hebt gemist, stuur dan een mail naar Frank Evers via lerendnetwerk@1014onderwijs.nl
Dinsdag 5 november was de jaarlijkse 10-14 onderwijs conferentie, dit jaar bij Academie Tien in Utrecht. Het was een dag vol inspiratie en ontmoeting.
Het hele programma, inclusief alle workshops, van de landelijke conferentie 10-14 onderwijs op dinsdag 5 november is bekend! Hieronder vind je alle informatie.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...